МОДУЛЬ 5. WHAT’S THE FUTURE HOLDS. ТЕХНИЧЕСКИЙ ПРОГРЕСС
Тема: What’s your opinion? Каково ваше мнение? (5с)
Цель: изучение и активизация лексического материала; развитие навыков аудирования, чтения, говорения и письма, а также памяти, внимания, языковой догадки, возможностей самореализации средствами иностранного языка; воспитание познавательных интересов к окружающему миру, техническому прогрессу, чувства гордости за достижения науки и техники, культуры поведения и толерантности.
Оборудование: учебник, тетрадь, словарь, раздаточный, иллюстративный материал, аудиозаписи, аудиопроигрыватель.
Тип урока: комбинированный.
Методы обучения: дедуктивный, практический, дифференцированный, наглядный.
Приёмы обучения: беседа, прослушивание аудиозаписей, работа с текстом, ответы на вопросы, построение речевого высказывания в устной и письменной речи на основе прочитанной и уже имеющейся информации.
Формы работы: коллективная (фронтальный опрос), групповая, индивидуальная.
ХОД УРОКА
I. ПОДГОТОВКА К ВОСПРИЯТИЮ ИНОЯЗЫЧНОЙ РЕЧИ
1. Организационный момент урока:
приветствие:
T: Hello, boys and girls!
Ss: Good morning, teacher!
T: I’m glad to see you!
Ss: We are glad to see you!
T: Sit down, please. Let’s start our today’s lesson!
рапорт дежурного в классе:
T: Tell me, please! Who is on duty today?
S1: I’m on duty today.
T: Who is absent today?
S1: All is present. / _____ is / are absent.
беседа о времени года, погоде, объявление даты:
T: What season is it now?
S2: It’s winter now.
T: Do you like winter?
S3, 4: Yes, I do. / No, I don’t.
T: What’s the weather like today?
S5…9: It’s sunny / snowy / cloudy / cold / warm today.
T: What date is it today?
S1: Today is _________________________________________________________________ .
беседа о самочувствии:
T: How are you today?
S10…12: I’m fine / OK / well, thank you very much!
2. Проверка домашнего задания:
упр. 5, с. 49 (дополнить предложения правильной формой глагола письменно);
выучить слова на с. 48, правила на с. 49 (фронтальный опрос).
2. Объявление темы и цели урока.
T: I’m glad to hear you’re fine and ready to work. I know you’re very good students! I wish you good luck! So look at the blackboard. Can you predict the topic of our today’s lesson? (ответы учеников) You’re right. We’re going to talk about computers and your opinion about them. By the end of the lesson you’ll be able to talk about the on-line teaching, you’ll read the text and do some tasks, repeat the words on the topic of the module. So let’s go on!
3. Введение в англоязычную атмосферу:
фонетическая зарядка: отработка произношения гласных звуков [e] и [ᴂ], согласных звуков [v], [w].
речевая зарядка:
T: Try to guess what are these students doing? (Учащиеся делятся на три группы. Работа с карточками. Учащиеся описывают картинки).
II. ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ УРОКА
1. Развитие навыков говорения:
упр. 1, с. 50 (аргументированное суждение);
Предполагаемый ответ:
S1: I don’t think computers will ever replace teachers because computers can’t give clear answers for all students’ questions.
S2: I agree / You are right / I see what you mean but… etc.
2. Развитие навыков аудирования:
упр. 2, с. 50;
(Учащиеся демонстрируют умение прогнозировать содержание текста с опорой на заголовок.)
Ключи: I think the article is about what schools will be like in the future.
3. Развитие навыков чтения:
упр. 3, с. 50:
поисковое чтение:
Ключи:
For: writing assignments, keeping notes during lectures, looking up information online
Against: computers will never replace teachers, can’t act as role models, can’t help with difficult tasks
аргументированное высказывание (opinion essay), освоение слов-связок:
Ключи: add points: What’s more, Moreover; show contrast: However; conclude: To sum up
контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.
4. Музыкальная физминутка. (Под аудиозапись “If you’re happy…” выполняются соответствующие движения.)
5. Освоение композиции эссе:
упр. 4, с. 50:
порядок следования абзацев:
Ключи: Introduction (presentation of the topic)
Viewpoints & examples
Opposing viewpoints & examples
Conclusion (summary of the topic)
словарная работа с учебником:
school assignments (n): school work such as projects students need to do (школьные задания)
keep notes (exp): write down words or ideas you need to remember (делать заметки)
go online (exp): connect to the Internet (работать в Интернете)
motivate (v): encourage / give sb a good reason to do something (мотивировать, поощрять)
role models (n): people who give examples of good behaviour (примеры для подражания)
упр. 5, с. 50:
развитие умения выделять главную мысль абзаца (раздел Study Skills):
Ключи: Topic sentences to be underlined: It is true that technology plays a big part in learning today. However, computers will never be able to replace teachers.
Предполагаемый ответ: Replacement topic sentences: Computers are very important for education. However, computers will never be able to do everything a teacher can do.
развитие умения строить абзац:
Ключи: In many parts … lectures.; What’s more … course. Teachers motivate … explanations.; Moreover… for them.
6. Развитие навыков письма:
упр. 6, с. 50 (продуктивное письмо):
написание эссе, представляющего различные мнения по проблеме – индивидуальная работа:
Предполагаемый ответ:
For: Computers help save paper. Computers save space in your house. Computers help us learn.
Computers allow us to stay in contact with people via e-mail.
Against: Computers can be bad for your eyes. Some children may spend too much time playing
computer games. Computers don’t help children to communicate with others.
Computers: A blessing or a curse? There aren’t many people who don’t know how to use computers these days. Look in almost any home, classroom or office and you’ll probably spot
a computer. It is true that computers can save a lot of space and time. Firstly, computers help save a lot of paper and that’s good for the environment. Secondly, computers save space in your house because they can do the job of encyclopedias and other books. Lastly computers help us learn and allow us to stay in contact with people via e-mail. On the other hand, the use of computers can lead to problems. To begin with, computers can be bad for your eyes, especially as some children may spend too much time playing computer games. Moreover, computers don’t help children communicate with others. Instead, children spend their time indoors sitting in front of a computer screen. To sum up, computers have their good points and their bad points. Whether the advantages outweigh the disadvantages really doesn’t matter as computers are definitely here to stay.
7. Зарядка для глаз. (Учащиеся выполняют гимнастику для глаз по инструкции учителя.)
III. ЗАКЛЮЧИТЕЛЬНАЯ ЧАСТЬ УРОКА
1. Рефлексия:
упражнение “Now I know … ”.
(Ученики говорят о том, что узнали на уроке, используя начальную фразу-клише на доске.)
2. Домашнее задание и инструкция по его выполнению.
выуч. слова (в словаре);
упр. 6, с. 50 (дописать эссе).
3. Подведение итогов.
оценивание работы учащихся:
T: Today we learnt many new words and word combinations. You worked so hard and I’m very proud of you, students! Your marks for the lesson are the next: ______________________



Комментариев нет:
Отправить комментарий